Je website bovenaan in Google?

Dit is de eerste stap...



 Ja, ik wil hoger scoren
in de zoekresultaten!
Check

webimpuls.be logo

Volgens Steve Krugg, een autoriteit op gebied van usability, zijn er 10 regels waaraan een goede website moet voldoen. Hierdoor scoort een site niet alleen voor alleen voor gebruikvriendelijkheid maar ook in populariteit en bijgevolg in de zoekrankings.

  1. Doe een bezoeker niet nadenken

    Een webpagina, een website of webtoepassing moet zichzelf uitleggen. Denk hierbij aan menu, structuur, teksten, enz. Stel jezelf altijd in de plaats van de bezoeker.

  2. Stel het geduld van een bezoeker nooit op de proef

    Beperk wacht- en laadtijden. Bepaal niet welke browser of plugin's de bezoeker moet hebben of installeren. Javascript, flash, silverlight of html5 moet niet dwingend zijn (=het kan, maar moet ook zonder werken). Ook formulieren of een verplicht e-mailadres zijn af te raden.

  3. Trek de aandacht

    Maak de inhoud aantrekkelijk. Grafische inhoud spreekt vaak meer dan tekst. We lezen niet, we scannen. Plaats daarom de (beknopte) belangrijke zaken op "hot-spots" (=waar onze ogen scannen).

  4. Begeleid de bezoeker naar meer

    Door links in opvaledende kleuren, een groter lettertype, genummerde stappen of zelfs extra knoppen leid je de bezoeker doorheen de site.

  5. Efficiƫnte teksten

    Er is een groot verschil tussen gedrukte pagina's en teksten voor het web. Bijvoorbeeld max. 15-20 woorden (50-80 karakters) per regel, gebruik alinea's en opsommingen, logische indeling, geen vakjargon, gemarkeerde sleutelwoorden, maar ook leesbaarheid, kleur en contrast.

  6. Eenvoud nastreven

    Het KISS-principe (keep it simple and stupid). Een onbegrijpelijk of extavagant design resulteert vaak in de "back"-knop.

  7. Durf lege ruimtes te gebruiken

    Bij het scannen van de webpagina proberen we automatisch een structuur te herkenen. Complexe en drukke ontwerpen zijn moeilijk in te schatten. Lege (wit-)ruimtes kunnen hierbij helpen.

  8. Communiceer in een "herkenbare taal"

    Gebruik een herkenbare stuctuur: terugkomende menu's en layout, broodkruimelpad (=waar je bent) en consistente kleuren en lettertypes. Breng je boodschap zo goed mogelijk over: simpel, duidelijk, met onderscheid en inleving, en dit op het niveau van de bezoeker.

  9. Gebruik de algemeen geldende regels

    Niets zo creatief als een nooit gezien design. Nochtans zal een conventioneel design meer bezoekers aantrekken, eenvoudigweg omdat de werwijze gekend is en het geloofwaardigheid en vertrouwen uitstraalt.

  10. Testen, testen, testen,...

    TETO (=test early, test often) laat toe om tijdens het onwikkelen nog in te grijpen. Testen in verschillende browsers, vanuit het standpunt van verschillende soorten bezoekers, ook met fysiek beperkingen, testen op code, testen op werking, enz.

Gebruiksvriendelijk, populair en goed scorend bij zoekmachines word je niet zomaar... Daar moet je wel wat voor doen!

Tags: internet, javascript, webstandaard, webdesign, usability

Reactie(s) (1) Bron: http://netters.nl/dont-make-me-think/

Reactie van: Jos 15-11-2011

Hier kan ik me als webdesigner grotendeels in vinden. Aan veel van deze punten wordt vaak weinig aandacht besteed!

Aanmelden voor reactie